.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ساری همچنان محروم از مرکز نمایشگاهی

در حالیکه در بیشتر مراکز استان‌ها، ساختارهای مدرن و ویژه‌ای به منظور برگزاری نمایشگاه‌های مختلف وجود دارد، در مرکز مازندران اغلب نمایشگاه‌ها در سوله‌هایی با ابتدایی‌ترین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برپا می‌شو

تردیدی وجود ندارد که نمایشگاه به عنوان ویترین دستاوردهای اقتصادی در فرآیند توسعه و روزآمدی تحولات اقتصادی و اجتماعی جوامع نقش بسزایی ایفا می‌کند.

از این رو بسیاری از مناطق توسعه یافته ابتدا فعالیت خود را از برگزاری نمایشگاه‌های کوچک و بزرگ آغاز کرده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان مسائل اقتصادی، برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی همواره موجب تعامل هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و ارزیابی بازارهای فروش و در نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک با اهداف توسعه است.

با عنایت به چنین رویکردی است که در اقتصاد ملی ایران نیز یکی از سیاست‌های اقتصادی برنامه‌ریزان در حوزه‌های مختلف، به ویژه در حوزه استانی بر محور تمهید شرایط برای برپایی نمایشگاه‌های بزرگ و مهم تمرکز یافته است.

یقیناً یکی از ابتدایی‌ترین دستاورد اینگونه نمایشگاه‌ها، تعامل سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و تقویت اقتصاد بومی از طریق آشنایی با مزیت‌های نسبی تولید در این استان‌ها است.

با این وجود امروزه در حالیکه در بیشتر مراکز استان‌ها، ساختارهای مدرن و ویژه‌ای به منظور برگزاری نمایشگاه‌های مختلف وجود دارد در مرکز مازندران اغلب نمایشگاه‌ها در سوله‌های فاقد ابتدایی‌ترین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برپا شده که ثمره آن چیزی جز شگفتی و نارضایتی شرکت‌های حاضر و شرمندگی مسئولان و عوامل اجرایی نبوده است.

با توجه به مفروض‌های فوق نگاهی به عقب ماندگی تاریخی مازندران در این زمینه نشان می‌دهد که ساری از معدود مراکز استانی در کشور است که از عدم استقرار یک مرکز نمایشگاهی شایسته رنج می‌برد.

ضرورت احداث نمایشگاه دائمی در مرکز مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر احداث یک نمایشگاه دائمی چندمنظوره ثابت و مجهز در مرکز استان گفته بود: این نمایشگاه جزو ضروریات در استان است و باید همه مسئولان اهتمام ویژه‌ای در این بخش داشته باشند.

آیت‌الله نورالله طبرسی با اشاره به اینکه مازندران استان مستعدی است که بخش زیادی از مایحتاج غذایی کشور را تولید می‌کند، افزود: باید از تمام فرصت‌ها برای پیشرفت و توسعه استفاده کنیم.

وی گفت: انجام کارهای کشاورزی، صنعتی، معدنی و خدمات کار گروهی است و اگر زنجیره با هم مرتبط نباشد، پیشرفت مورد نظر رخ نمی‌دهد از این رو نمایشگاه محل اتصال این زنجیره است.

ضرورت تشکیل هیئت موسس

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران نیز گفت: ساری باید صاحب مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی مجهز باشد.

غلامرضا عشریه افزود: مازندران با داشتن مواهب طبیعی و خدادادی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاری و جذب توریست برخوردار است.

وی گفت: برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های مازندران در قالب میزبانی همایش‌های ملی و بین‌المللی و برپایی نمایشگاه‌های متعدد، نیازمند یک مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی بوده که مرکز استان ساری از این نوع مراکز بی‌بهره است.

عشریه با اعلام اینکه وجود مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی در مرکز استان ضروری است، افزود: ساری باید همانند دیگر مراکز استان‌ها صاحب مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع ساخت مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی در مرکز مازندران بر تشکیل هیئت موسس برای پیگیری بیشتر امور تاکید کرد.

ساری تنها مرکز استان فاقد نمایشگاه مدرن

 

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی مازندران نیز با بیان اینکه مرکز نمایشگاهی مدرن در تمامی مراکز استان‌های کشور شکل گرفته است، گفت: با توجه به استقرار مدیران کل در مرکز استان وجود مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی را در آن ضروری بوده اما ساری از این نعمت بی‌بهره است.

محمود شعبان‌زاده افزود: راه‌اندازی این پروژه مهم نیازمند نگاه کارشناسی بوده و می‌طلبد بر اساس بازارهای مالی چون بورس محقق شود.

احداث مرکز نمایشگاهی در ساری مصوبه سفر سوم دولت

 

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با قدردانی از اتاق بازرگانی برای پیگیری این مهم، ساخت پروژه مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی در ساری را یکی از مصوبات مهم دوره سوم سفر هیئت دولت به مازندران اعلام کرد.

مهدی گلچوب تصریح کرد: مازندران تنها استانی در کشور بوده که از یک سایت نمایشگاهی مجهز بی‌بهره است.

وی با بیان اینکه عدم موافقتنامه سازمان توسعه تجارت ایران مهم‌ترین مانع شروع این پروژه بود، گفت: این مجوز از سوی سازمان توسعه تجارت ایران اخذ شد.

نداشتن اعتماد به نفس چالش بزرگ سرمایه‌گذاری در مازندران

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران نیز نداشتن اعتماد به نفس بین تولیدکنندگان و مدیران اجرایی را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امروز عرصه سرمایه‌گذاری در کشور بیان کرد و گفت: موضوع خصوصی‌سازی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که در این ارتباط مقام معظم رهبری همواره بر این مهم به عنوان یکی از اصول قانون اساس تاکید دارند.

عبدالحسین صادقی با بیان اینکه اهمیت خصوصی‌سازی هنوز در کشور جا نیفتاده است بر فرهنگ‌سازی این مهم و بسط و گسترش آن در جامعه تأکید کرد.

وی با اشاره به ساخت پروژه بزرگ مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی تصریح کرد: این پروژه باید به دست شرکت‌های سرمایه‌گذار متخصص، توانمند و با تجربه برسد تا نتیجه آن باعث توسعه مازندران شود.

مرکز نمایشگاهی مدرن موتور محرکه توسعه

به گزارش فارس، مدیر بورس منطقه‌ای مازندران نیز وجود یک شرکت سرمایه‌گذار برای اجرای این نوع پروژه‌ها را حلقه مفقوده گسترش سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: وجود این شرکت می‌توانست موتور محرکی برای راه‌اندازی مرکز نمایشگاهی و همایش‌های بین‌المللی در ساری باشد.

علی جعفری بر تشکیل یک کارگروه عملیاتی و مالی برای تحقق این پروژه تاکید کرد.

طرح چند سئوال

 

 

به راستی چرا در مرکز مازندران که عملاً مرکز ثقل تعاملات اقتصادی استان قلمداد می‌شود، شاهد ایجاد چنین نمایشگاهی نیستیم؟

چرا با وجود تهیه و تدارک زمین در بهترین منطقه جغرافیایی استان (محور خزرآباد ساری) که از هر لحاظ به ویژه دسترسی به فرودگاه، بندر و راه‌های مواصلاتی مزیت‌های بسیاری دارد، باز هم شاهد عدم اجرای پروژه مزبور هستیم و همه اقدامات مدیران اجرایی در برپایی تابلوی بزرگ و تندیس سردری خلاصه شده است که بی‌تردید نماد روزمرگی و عدم پویایی اقتصادی استان است؟

چرا پروژه‌ای که کلنگ آن 10 سال پیش به دست مقامات ارشد سیاسی و اجرایی استان بر زمین زده شد، هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و هر زمانی که از ماجرای معطل ماندن این پروژه سخنی به میان می‌آید، مسئولان استان با ده‌ها اما، اگر، باید و شاید از کنار آن می‌گذرند و به عبارتی سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند؟

چرا برای احداث این‌گونه پروژه‌ها در سایر استان‌ها همیشه بودجه و اعتبار به اندازه کافی وجود دارد و هر زمان نوبت به مازندران می‌رسد، کمبود سرمایه‌گذار و پیمانکار داریم؟

خلاصه کلام اینکه از مسئولان مربوطه به ویژه استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان انتظار می‌رود با پاسخگویی شفاف به این سئوالات در مورد این پروژه مهم و فراموش شده اقدام عاجل را در دستور کار قرار دهند و از این ظرفیت موجود به صورت موثر برای توسعه استان و تقویت تعاملات اقتصادی به ویژه با کشورهای منطقه به‌درستی استفاده کنند.

چراکه استان مازندران با توجه به تنوع تولیدات و ظرفیت اقتصادی و شرایط منحصر به فرد جغرافیایی شایسته میزبانی نمایشگاه‌های بزرگ ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

فرایندی که آثار مثبت آن را بر اقتصاد استان و زندگی ساکنان این خطه زرخیز نمی‌توان نادیده گرفت.

===================

گزارش از کوروش غفاری چراتی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 آبان 1391
مگر قامشهر ندارد
حسن 9 آبان 1391
دليل اينكه در ساري نمايشگاه بين الملي نداريم تفرقه و جدايي بين مسئولين است .چرا نمايشگاه بين الملي در شهر قائمشهر باشد در صورتيكه مركز استان ساري هست؟چرا نماينده فقيه در استان كاري انجام نمي دهند كه ساري از اين وضعيت در بايايد؟ضمنا چرا بعضي از ادارات كل در ديگر شهرهاي استان مستقرند و آن شهرها حرف جدايي از استان را مي زنند؟اگر تمام ادارت كل در ساري مستقر باشند مطمئن باشي استان مازندران رو به پيشرفت مي رود در غير اين صورت بايد وضعيت را تحمل كنيم و رو به پسرفت برويم
یه مازندرانی 9 آبان 1391
با سلام خدمت مدیر مسئول محترم سایت شمال نیوز
با تشکر از ارائه چنین متنی
قبل از هرچیزی بگویم ساری تنها مرکز استان بدون نمایشگاه نیست بلکه استانهای دیگری هم همین وضع را دارند مثل استان همجوار مان گیلان که در بندر انزلی محل نمایشگاه بوده و مسئولین شهر رشت و گیلان هیچ وقت چنین سخنانی بیان نمیکنند.
اصالت سخنان مسئول در مازندران از عدم مدیریت صحیح در کارهایشان و دامن زدن به مسائلی است که نشان دهنده ضعف و بی کاری آنها بوده و الا اینکه از رامسر تا گلوگاه اگر نگاه کنید با 2یا 3 یا 4 ساعت میشود با یک ماشین هر کجا هم که باشد نمایشگاهی برگزار شود بازدید بعمل آورد.
این بی توجهیها و این شهر و آن شهر و بال و ساری و تنکابن و .......
باعث هدر رفت بودجه ها و پتانسیلها و ........ میشود
از نماینده ولی فقیه در استان و دیگر مسئولین خواهش دارم که تممام نیرو و توان خود را جهت احقاق حقوق تضییع شده استان و پیگیری کارهای به زمین افتاده(نساجی و پالایشگاه و کک سازی و البرز مرکزی و مازند سیکلت و چیت سازی و ........................................................................)
بکار گرفته و اینقدر به مسائل ریز و بی ارش نپردازند.
کل استان یک شهر است و باید جهت حل مشکلات یکدست و همدل شویم تا مشکلات و بیکاریها حل شود

لتات 9 آبان 1391
استاندار و ریس سازمان صعنت و معدن و تجارت و نمایندگان ساری و فرماندار کم انگیزه هستند - باعث تاسف برای سازمان صنعت و معدن وتجارت است که نماد آن سازمان یعنی نمایشگاه بین المللی در مرکز استان وجود ندارد- و بنده به عنوان یک کارشناس پیشنهاد میدهم در بخشی از حریم رود خانه تجن ساری با تو جه به چشم انداز خاص - نزدیکی به مرکز شهر - نزدیکی به فرودگاه دست ناز و کمربندی ساری-دارای پتانسیل های اقامتی و پذیرایی همچون هتل اسرم و هتل بادله و هتل سارویه و هتل نویدو... همهجواری با نمایشگاه در حال احداث دفاع مقدس نمایشگاه احداث گردد- واین می تواند به عنوان یک کارنامه مثبت برای آقای مهندس طاهایی و دکتر هاشم پور و آقای شجاعی و مهندس دامادی و آقای ابراهیمی باشد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.